بورس

بورس ایران

بورس تهران در روز گذشته، شاهد اکران سریال بی‌‌‌‌‌‌پایان رکوردشکنی‌‌‌‌‌‌ها در صحنه معاملات خود بود و عطش سیری‌ناپذیر تقاضا در گردونه معاملات سهام، موجبات ثبت رکوردهای تاریخی متعدد را در اکثر شاخص‌های بازار سهام فراهم کرد. رنگ سبز نقشه بازار، مهمان دیدگان فعالان بازار سهام شد و ابرکانال طلسم شده یک‌میلیون و ۷۰۰‌هزار‌واحدی با قدرت باز‌پس گرفته شد و شاخص‌کل بورس تهران با ثبت سومین رشد تاریخی خود در بالای این محدوده مهم روانی اتراق کرد. نماگر هم‌‌‌‌‌‌وزن هم با ثبت بیشترین رشد در مقیاس روزانه در حوالی سقف تاریخی خود آرام گرفت. برنده بلامنازع نبرد عرضه و تقاضا، خریداران بودند که در جریان زورآزمایی با فروشندگان، مجال خودنمایی را به این گروه از بازیگران بازار ندادند تا بورس تهران یکی از تاریخی‌‌‌‌‌‌ترین روزهای خود را تجربه کند.

رکوردشکنی تاریخی شاخص‌کل

دماسنج اصلی بازار سهام در معاملات شنبه با رشد فوق‌‌‌‌‌‌العاده ۸۲‌هزار‌واحدی که معادل ۹۶/ ۴‌درصد بود، به سطح یک‌میلیون و ۷۳۸‌هزار‌ واحدی رسید. این سومین رشد تاریخی شاخص‌کل بورس تهران از ابتدای محاسبه آن است. بیشترین رشد ‌درصدی شاخص‌کل بورس در ۴شهریور سال‌۸۸ تجربه شد که شاخص مذکور، با رشد ۴۰/ ۵‌درصدی مواجه شده‌بود. پیش از آن بیشترین رشد تاریخی بازار سهام در ۱۳‌خرداد سال‌۸۲ تجربه شد که شاخص‌کل با رشد ۲۲/ ۵‌درصدی رو‌‌‌‌‌‌به‌‌‌‌‌‌رو شد. رشد ثبت‌شده در روز گذشته، سومین رشد تاریخی بورس تهران در مقیاس روزانه بود.

 پرواز تاریخی نماگر هم‌‌‌‌‌‌وزن

نماگر هم‌‌‌‌‌‌وزن نیز که نشانی از اثرگذاری یکسان کلیه نمادهای بازار است و شمای کلی بازار را به‌خوبی نشان می‌دهد، در روز شنبه با ثبت افزایش ۴۶/ ۴‌درصدی، به محدوده ۵۲۵‌هزار و ۶۶۳ واحد رسید. این میزان رشد‌ درصدی در مقیاس روزانه از ابتدای محاسبه شاخص هم‌‌‌‌‌‌وزن یعنی سال‌۹۳ بی‌‌‌‌‌‌سابقه بوده‌است. پیش از این نماگر هم‌‌‌‌‌‌وزن، فقط ۴‌بار در طول تاریخ خود موفق به رشد بیش از ۴‌درصد در مقیاس روزانه شده‌بود که ۳ بار آن در سال‌۹۹ و یک‌بار آن در سال‌۹۸ رخ‌داده بود. پیش از این بیشترین رشد روزانه نماگر یادشده، در ۱۳اردیبهشت سال‌۹۹ ثبت شد که این نماگر با رشد ۳۰/ ۴‌درصد همراه شده‌بود. نکته شایان‌توجه در مقایسه ارقام مذکور حاکی از آن است که حتی در روزهای رویایی بورس تهران در سال‌۹۹ نیز هیچ‌وقت کلیت بازار با چنین رشدی در بازه روزانه همراه نبوده‌ و بازار در روز قبل یکی از تاریخی‌‌‌‌‌‌ترین روزهای خود را تجربه کرده‌است. نماگر هم‌‌‌‌‌‌وزن نیز پس از ریزش سال‌۹۹ بارها بخت خود را برای دستیابی مجدد به سقف تاریخی خود آزمایش کرد که همواره در تحقق‌بخشیدن به این هدف ناکام بود و آخرین مورد آن نیز در اواخر دی ماه امسال رخ‌داد که نماگر هم‌‌‌‌‌‌وزن موفق نشد با تداوم رشد خود به قله سال‌۹۹ برسد. اکنون اما قضیه کمی فرق دارد و شاخص هم‌‌‌‌‌‌وزن فقط ۸‌هزار واحد دیگر با سقف تاریخی ثبت‌شده خود در سال‌۹۹ فاصله دارد و به‌نظر می‌رسد که در روزهای آتی با حمایت جریان تقاضا، از این محدوده مهم روانی عبور خواهد کرد.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاذ

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اتوماسیون
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x