چند نکته درباره واگذاری سهام به فرهنگیان/ آغاز فاز اول اعطای سهام از فردا

واگذاری سهام به فرهنگیان در قالب طرح ارزش مالکانه وارد فاز عملیاتی شده است. نحوه واگذاری این سهام مطابق مدل‌ها و فرمول‌های مالی احصاء و مجموع ارزش‌ها شامل ارزش روز دارایی، آورده دولت، سهم الشرکه فرهنگیان و سود سنواتی به یک میلیون و ۶٠٠ هزار فرهنگی اختصاص می‌یابد.

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان، واگذاری سهام در روز ولادت حضرت معصومه (س)، ۳۱ اردیبهشت ماه آغاز و اطلاع رسانی لازم به فرهنگیان درباره جزئیات سهام دریافتی انجام می‌شود.
حمیدرضا نجف‌پور کردی، به برخی سوالات و ابهامات موجود پاسخ داده است:
علت تاخیر در اجرای طرح ارزش مالکانه چه بود؟
در اساسنامه صندوق آمده بود که اعضا باید علاوه بر وجوه دریافتی از محل سود و…، از ارزش روز دارایی‌هایی صندوق بهره‌مند شود. این مهم به یکی از مطالبات به حق سنواتی فرهنگیان تبدیل شده بود. برای تحقق این مطالبه ۱۲ ساله در دوره‌های گذشته اقدامات خوبی انجام شد، اما پیچیدگی‌ها و ریسک‌های بسیاری داشت و اجرای آن چالش‌های بسیاری به همراه داشت.
در نهایت از نظرات نخبگان بازار سرمایه استفاده و کارگروه علمی تشکیل دادیم. به ۱۰ مدل علمی رسیدیم و سرانجام به یک روش ترکیبی رسیدیم که اجرای آن طبق هدفگذاری تا دو سال طول می‌کشید، با این‌حال در کمتر از شش ماه، گام مهمی در اجرای طرح برداشتیم و به مرحله عملیاتی رسیدیم.
چه مولفه‌هایی در تعیین سهم هر عضو صندوق دخیل است؟
سال گذشته وعده داده بودیم فاز اول طرح در اردیبهشت ماه عملیاتی می‌شود که اکنون محقق شده است. در فاز اول، عملیات مالی ۲۷ سال گذشته صندوق برای تمام اعضا اجرایی شد. تمام اطلاعات موجود در سامانه‌ها بازمهندسی شده‌اند و تابعی از ارزش وجوه هر معلم نزد صندوق به دست آمده و در قالب فرمول‌های مدیریت مالی، سهم هر معلم از دارایی‌ها مشخص شد.
مدت عضویت هر معلم در صندوق، مدت ماندگاری او، میزان سود مترتبه فعالیت‌های اقتصادی بر وجوه او و میزان واریزی‌های دولت برای او همگی در تعیین این سهم اثرگذار بودند.
آیا همه اعضای صندوق ذخیره از این ماه سهام دریافت می‌کنند؟ 
به طور کلی یک میلیون و ۶۰۰ هزار مشمول این طرح هستند. صندوق ذخیره فرهنگیان چهار هولدینگ و تعداد کثیری شرکت دارد که همگی باید شفاف سازی و تعیین تکلیف می‌شدند. پس از احصای ارزش واقعی هر شرکت و هولدینگ، سهم هر معلم را به وی تخصیص می‌دهیم. بنابراین برای تخصیص سهم به هرمعلم، اقدامات لازم انجام و تمام شرکت‌ها در مسیر بورسی شدن قرار دارند.
بازنشستگان، انصرافی‌ها، از کار افتادگان و در یک جمله همه آنها که امروز شاغل نیستند و در اولویت اول قرار دارند و ۸۰۰ هزار نفر می‌شوند ارزش مالکانه را دریافت و سهامدار می‌شوند.
 ارزش روز دارایی‌های صندوق ۷۰ هزار میلیارد تومان است که اگر بر یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تقسیم کنیم به طور تقریبی و میانگین حدود ۴۰ میلیون تومان می‌شود و این عدد تقریبی به تدریج با بورسی شدن شرکت‌ها در قالب سهام به افراد واگذار می‌شود.
سهام چه شرکت‌هایی را به فرهنگیان واگذار می‌کنید و سهم هر عضو چقدر است؟
در گام اول سهام شرکت‌های بیمه معلم، بازرسی مهندسی و ماشین سازی اراک که بورسی هستند به این ۸۰۰ هزار نفر واگذار می‌شود. در مرحله اول به طور متوسط به هر فرد یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان سهم اختصاص می‌دهیم و سهام برحسب مولفه‌های ذکر شده متفاوت هستند.
روند واگذاری سهام به شاغلان چگونه است؟
سهام شاغلان در صندوق ذخیره و در زمان بازنشستگی به آنها اعطاء می‌شود.
روند واگذاری سهام در هرمرحله از بورسی شدن شرکت‌ها چگونه است؟
هر فرهنگی عضو صندوق در هر مرحله از واگذاری از هر شرکتی، به نسبتی از دارایی‌ها برخوردار می‌شود. بنابراین اینطور نیست که یک دارایی جذاب و سودآور به یک گروه خاص اعطا شود بلکه در هرمرحله از واگذاری، سهام به همه اعضا واگذار می‌شود.
تکلیف آنها که هنوز کدبورسی دریافت نکردند چه می‌شود؟
تاکنون بیش از دو سوم اعضا کدبورسی دریافت کرده‌اند. برای آنها که کدبورسی ندارند از سوی سازمان بورس مهلتی تعیین شده تا سهام آنها ذخیره و بعد از دریافت کد بورسی تخصیص یابد.
نحوه مدیریت سهام اعضا چگونه است؟ این سهام بلوکه نمی‌شود؟
مدیریت سهم بر عهده خود اعضاست و ما سهام را حبس نمی‌کنیم. خودشان مخیر هستند و می‌توانند هرطور مایل بودند سهامشان را مدیریت کنند. البته برای آموزش مدیریت سهام به اعضا برنامه‌هایی در نظر گرفته‌ایم، اطلاعات لازم در پرتال صندوق نیز قرار داده شده است.
منبع: خبرگزاری ایسنا

لینک منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اتوماسیون
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x